Játékfejlesztés és grafika

Játékfejlesztéssel kapcsolatos írások / Design, AI (1660 katt)

Amatőr játékfejlesztőként gyakran szembesül az ember a megfelelő grafikai tartalom hiányával. Régen elmúltak azok az idők, amikor néhány színes figura elegendő volt egy játék piacra dobásához. Ma már az amatőr fejlesztések esetében is alapvető elvárás, hogy a program többé-kevésbé jól nézzen ki. Írásomban azt tekintem át röviden – afféle gondolatébresztőként –, hogy milyen lehetőségek állnak egy amatőr játékprogramozó előtt, ha programjában túl szeretne lépni az abszolút primitív grafikai megjelenítésen.

1. Saját grafika használata

Az első és talán a legegyszerűbb lehetőség az, ha a programozó maga készíti el a szükséges grafikát. Régebben kereskedelmi fejlesztések esetén is volt erre példa. Sajnos ennek eredménye többnyire elég gyengécske szokott lenni, már ha a „kék téglalapok kergetik a piros téglalapot” szintű megjelenítésnél többet szeretnénk elérni. Tapasztalataim szerint a programozáshoz és a grafikai designhoz másfajta gondolkodásmód szükséges, így abban általában nem sok köszönet van, ha egy programozó rajzolásra vagy akár webdesignra adja a fejét.

2. Grafikus bevonása a fejlesztésbe

A második lehetőség az, ha környezetünkben, ismerőseink között vagy akár az interneten keresünk egy olyan embert, aki tud valamennyire rajzolni, és eléggé lelkes ahhoz, hogy végigcsináljon egy fejlesztést. Véleményem szerint ez a legjobb választható lehetőség, ugyanis ez esetben a grafika saját termék, a játék igényei szerint készül, és tanulás szempontjából sem utolsó, ha kitapasztaljuk, hogy hogyan lehet csapatban dolgozni. Sajnos nem egyszerű megfelelő embert találni a grafikusi posztra, és ha sikerül, kérdéses, hogy a csapattárs lelkesedése meddig fog kitartani. Saját (nem játékfejlesztői, hanem újságszerkesztői) tapasztalatból tudom, hogy egy jó és elkötelezett grafikus nagyban tud javítani a projekt eredményességén.

3. Keresés az interneten

Az interneten mindenféle dologra rálelhet az ember, ha elég kitartóan keres, így játékainkhoz is előbb-utóbb találunk használható anyagot. Ebben az esetben a szerzői jog jelenthet problémát, azaz nem feltétlenül korrekt, ha mások munkáit engedély nélkül használjuk fel programjainkban. Hobbifejlesztéseknél ez talán bocsánatos dolog, de semmiképp sem a legelegánsabb megoldás. Az viszont nem tolerálható, ha ez egy kereskedelmi forgalomba kerülő játékkal történik, mint mondjuk ahogy azt a Limbo of the Lost esetében láthattuk.

4. Ingyenesen felhasználható grafikák

Vannak olyan jótét lelkek, akik az általuk készített rajzokat, modelleket ingyenesen bocsátják a közönség rendelkezésére. Gyakran egész jó dolgokat találhatunk az interneten keresgélve. Ennek a megközelítésnek az a hátránya, hogy nem a játék igényei szerint készül a grafika, hanem a játékot kell a meglévő anyaghoz igazítani.

Az egyik általam ismert ingyenes lelőhely a Reiner Prokein által létrehozott oldal, amelyet a http://www.reinerstilesets.de/ címen lehet elérni angol és német nyelven. Itt számos freeware 2D és 3D grafikát találhatunk, egész jó minőségben.

A másik érdekes kezdeményezés az OpenGameArt.org, amelyet a http://opengameart.org/ címen érhetünk el. Itt számos fejlesztő teszi közzé alkotásait, amelyek között a 2D és 3D grafikákon kívül zenéket és hangeffekteket is találhatunk. Érdemes arra figyelni, hogy az egyes művek milyen licensz alatt vannak közzétéve.

Ha ingyenesen felhasználható ikonokat keresünk - például weblapokon történő felhasználásra, vagy programok ikonjaként -, akkor ajánlom a http://findicons.com/ oldalt, ahol számos kiváló minőségű ikon közül válogathatunk.

5. Megvásárolható grafikák

Ha valakinek van erre elkölthető pénze, akkor nem túl borsos áron vásárolhat is kimondottan játékokhoz készített grafikai és zenei csomagokat. Példa erre a Garage Games vagy a Dexsoft oldala, ahol viszonylag olcsón vehetünk fantasy, sci-fi stb. témájú packokat.

Garage Games: http://www.torquepowered.com/products/browse/artpacks
Dexsoft: http://www.dexsoft-games.com

Előző oldal Kapitány