Dan Whitehead – Speccy Nation

Játékfejlesztéssel kapcsolatos írások / Könyvajánlók (1088 katt)

Még valamikor a 80-as évek közepén találkoztam először a brit illetőségű Sinclair cég ZX Spectrum nevű mikroszámítógépével. Unokatestvérem kapta ezt a gépet szüleitől, és nála próbálhattam ki néhány alkalommal. A Spectrum számomra – a Commodore gépek után – egy kicsit furcsa volt a kis méretével, BASIC utasításokat tartalmazó gumibillentyűivel, de ettől függetlenül gyorsan megszerettem Sir Clive Sinclair szerkezetét, hiszen könnyedén lehetett rá BASIC nyelvű programokat készíteni. Ez volt az a gép, amelyre az első saját játékomat – a Rajzszög című programot :-) – elkészítettem.

A mai játékos szemével nézve a gép... hát elég furcsa. Lassú kazettás adattárolás, a betöltés közbeni idegesítő fütyülés és képernyővillódzás, alacsony grafikus felbontás jellemzi. A gumibillentyűket sem igazán játékra tervezték. A színek kezelése is elég furcsa: elegendő megnézni ehhez egy tetszőleges Youtube videót egy Spectrum-játékról; rögtön feltűnik, hogy a főhős a háttérszíntől függően hol kék, hol zöld, hol piros színben pompázik :-) A 80-as években viszont sikeres pályát futott be a gép, és rengeteg játék jelent meg rá, amelyeket jellemzően 1-2 fős „fejlesztőcsapatok” készítettek.

Dan Whitehead Speccy Nation (A tribute to the golden age of British gaming) című, angol nyelvű könyvében ennek az időszaknak állít emléket. A szerző a korszak Spectrumos játékaiból válogatott ki jó néhányat, és röviden (1-2 oldal / program), de mégis érdekesen leírja, hogy miről szólt az adott játék, miért volt érdekes, és miért érdemes rá emlékezni. Néhány cím a sok közül: Manic Miner, Atic Atac, Horace goes skiing, Chaos, The Hobbit, Cybernoid, Nodes of Yesod. A klasszikus és nagyszerű programokon túl külön kategóriát kaptak azok a játékok, amelyeket jobb lett volna, ha inkább soha nem készítenek el, mint például a Trashman és a Mrs.Mopp. Érdemes a Youtube-on rákeresni ezekre a játékokra, jó részük megtalálható, gyakran a teljes végigjátszást is megnézhetjük.

A Speccy Nation nekem több szempontból is érdekes volt: Whitehead válogatása jó áttekintést ad arról, hogy honnan indult néhány évtizeddel ezelőtt a játékfejlesztés, további internetes keresgélésre ösztönöz, és persze a nosztalgiafaktor sem elhanyagolható. Ajánlom olvasásra minden retrórajongónak, aki annak idején kapcsolatba került a ZX Spectrummal.

Előző oldal Kapitány